Connection has lost...

Interview met Yap Chie Cheung


Kan je jezelf introduceren?
Mijn voornaam is Yap Chie: dat spreek je uit als ‘hatsjie’ zoals wanneer je moet niezen, maar dan met een j. Voor velen een handig ezelsbruggetje, denk ik, en het verlaagt meteen ook de drempel om mij aan te spreken de volgende keer als je me tegenkomt. Daarnaast: geboren in Nederland, getogen in België, gestudeerd in Amsterdam en nu alweer 12 jaar gesetteld in het Rotterdamse. Ik woon in Oud-Verlaat met mijn man, Jaap, en 2 kinderen, Lauren (11) en Ruben (9).

Wat kan je ons vertellen over je werk?
Gedurende mijn hele carrière ben ik werkzaam geweest in de B2B industrie en specifiek in de levensmiddelen. Na mijn studie Bedrijfseconomie in Amsterdam ben ik aan de slag gegaan bij DSM, daar 18 jaar lang commerciële en business functies vervuld en veel van de wereld gezien. Ook ben ik in 2005 4 jaar uitgezonden geweest naar Shanghai om vandaar de hele regio Azië te bestrijken. Producten waar ik mee heb gewerkt zijn o.a. vitaminen, carotenoïden, citroenzuur, vetzuren, peptiden, plantenextracten die allen een nutritionele functionaliteit hebben in (baby)voeding en voedingssupplementen en worden geleverd aan voedingsproducenten als Unilever, Nestlé, Friesland Campina etc. Niet verwonderlijk dus dat ik een tic aan mijn werk heb overgehouden, om tijdens mijn eigen supermarktbezoeken altijd eerst de ingrediëntenlabel van een product te ontleden voordat ik eventueel tot aanschaf overga. Na DSM ben ik overgestapt naar Cargill met als werkgebied Europa, en na 5 jaar dit bedrijf verlaten om in mei 2020 bij IFF (International Flavors & Fragrances) te starten. Ik ben momenteel als Global Business Director verantwoordelijk voor Emulsifiers & Sweeteners; dit portfolio heeft een omvang van USD750 miljoen omzet en 12 fabrieken over de hele wereld. Heel speciaal om aan het begin van de corona tijd bij een nieuw bedrijf te starten, vooral omdat ik tot afgelopen september 2021 (!) geen enkel collega ‘live’ heb gezien, enkel via (video) vergadering in Teams. Gekscherend heb ik weleens tegen mijn vrienden gezegd dat ik me het afgelopen jaar soms Truman Burbank in The Truman Show waan…

Wat betekent hardlopen voor jou?
Hardlopen is voor mij de broodnodige beweging na een dag lang op het scherm turen, een uitlaatklep voor opgekropte energie, verstand op nul en keiharde housemuziek in mijn oortjes, dat ene uurtje op een weekdag buiten in de natuur/stad doorbrengen, een noodzakelijk maar leuke deugd om fit te blijven, mijn grenzen elke keer verder verleggen, ga zo maar door!

Wat brengt het lidmaatschap van de RRA je?
RRA maakt het voor mij mogelijk om mijn enthousiasme voor het lopen te delen met andere gelijkgestemden en daarnaast professioneel advies krijgen om mijn loopprestaties te verbeteren. Al lopend naast andere RRA’ers casual netwerken - of na afloop met een drankje in de kantine - bevalt me beter dan in (mantel)pak tijdens een formele netwerkborrel. En samen zwetend en hijgend een training afwerken werkt heerlijk nivellerend ????

Wat zijn je doelen, zowel zakelijk als sportief?
De Marathon van Rotterdam in 2022 staat met rode pen in mijn agenda – nu staat het ook officieel in de nieuwsbrief en kan ik niet meer terug! Vanuit mijn huidige werk gezien zou ik mijn business door deze hectische en ongekende tijden willen navigeren naar wat rustigere vaarwateren en daarnaast verkennen hoe ik zakelijk een lokale connectie kan maken met Nederland en het Rotterdamse, juist omdat ik me zakelijk vele jaren vooral internationaal heb geopereerd.

Welke boodschap wil je RRA leden en aspirant leden meegeven?
Ga/ren zo door! Ik vind het leuk hoe hartelijk ik ben onthaald als nieuw lid en vind RRA een eigenzinnige en fijne groep hardlopers bij elkaar.

Yap Chie Cheung in gesprek met Martijn de Heer

NIEUWS: 21 oktober 2021  Het favoriete hardlooprondje van de nieuwe voorzitter >>